• Agenda
  • Nieuws
  • Zoeken
Montaigne Lyceum
  • Nieuwe leerlingen
    • Nieuwe leerlingen
    • Kennismaken
    • Kennismakingslesjes groep 8
    • Kennismakingslesjes individuele leerlingen
    • Aanmelden informatieavond
    • Aanmelden
    • Zij-instroom
    • Veelgestelde vragen
  • Montaigne onderwijs
      • Montaigne onderwijs
      • Gymnasium
      • Atheneum
      • Havo
      • Mavo
      • Kader
      • M-specials
      • Decanaat
  • Schoolinfo
      • Schoolinfo
      • Belangrijke documenten
      • Betrokkenheid
      • Kosten en vergoedingen
      • Gymkleding & Montaigne-kleding
      • Leerlingondersteuning
      • Leermiddelen
      • Lestijden, vakanties en verlof
      • Magister
      • Privacy
      • PTA’s en examens
      • Reizen en excursies
      • Schoolregels
      • Ziekmelden
  • Contact
    • Contact
    • Team
    • Vacatures
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Leren van jezelf. Leren met elkaar. Leren in de wereld.

VorigeVolgende
12

Montaigne onderwijs

Visie en kernwoorden

In onze visie is onderwijs meer dan alleen leren. Bij de vormgeving van ons onderwijs hebben wij ons laten inspireren door Michel de Montaigne, een Franse filosoof uit de 16e eeuw. Deze filosoof schreef onder andere essays over opvoeding, ouders en kinderen. Essays die nog steeds actueel zijn.

Montaigne vond dat niet alleen de leermeester moest praten. Hij liet ook de leerlingen aan het woord en luisterde naar hen. Wij ondersteunen deze filosofie van harte. Onderwijs is zoveel leuker en effectiever als wij de leerlingen uitdagen tot een actieve rol in het leerproces.

Doelstelling

Domeinonderwijs

Resultaten

Opleidingsschool

De onderwijsideeën van de filosoof hebben wij vertaald in het motto van onze school:

‘Leren van jezelf, leren met elkaar en leren in de wereld’

Drie kernwoorden passend bij ons onderwijs: toekomstgericht, betrokken en wereldwijs.

Schoolgids en schoolplan

Belangrijke documenten

Toekomstgericht

Als middelbare school bereiden we leerlingen voor op hun toekomst. Dat betekent dat ons onderwijs bij de tijd moet blijven en kennis en vaardigheden beiden belangrijk zijn. Wij geloven dat het werken in leerdomeinen zorgt voor een voorsprong op andere leeftijdsgenoten. We stimuleren de zelfstandigheid van leerlingen en zien hier goede resultaten van terug. Zowel bij ons op het Montaigne als in het vervolgonderwijs.

Betrokken

Op het Montaigne hebben we een hecht team; we zijn betrokken bij de leerlingen en elkaar. Een leerling is hier geen nummer en er is genoeg ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en aandacht. Er heerst een veilige, relaxte sfeer op school. We hebben een fijn gebouw en ook bij leerlingen onderling is de sfeer plezierig.

Wereldwijs

Wij vinden het belangrijk om onze leerlingen verbreding en verdieping mee te geven. Dat betekent extra aandacht om talent te ontwikkelen, bijvoorbeeld door het volgen van onze masterclasses of door te gaan spelen in een van onze schoolbands. Verder sturen we onze leerlingen letterlijk de wijde wereld in, met reizen naar onder andere York, Barcelona en Rome.

Doelstelling

Ons doel is leerlingen uitstekend voorbereid te laten doorstromen naar de vervolgopleiding die bij hen past. Aan het einde van de schoolloopbaan zien wij graag het volgend profiel van onze leerlingen.

Een Montaigne leerling:

  • Is betrokken
  • Maakt zelf keuzes en leert om door te zetten
  • Heeft inzicht in eigen kunnen
  • Heeft kennis van zaken
  • Kan samenwerken
  • Neemt verantwoordelijkheid voor zichzelf, anderen en de wereld
  • Is klaar voor de maatschappij

Resultaten

Onze leerlingen scoren goed. De inspectie is tevreden over onze school. Er is ruime gelegenheid om door te stromen naar een andere opleiding onder hetzelfde dak. Zo komen ook laatbloeiers tot hun recht. De aansluiting van het Montaigne Lyceum op mbo, hbo en universiteit blijkt in de praktijk erg goed te verlopen. Zo is er bijvoorbeeld weinig uitval.

Onderzoek van de Haagse Hogeschool toont aan dat onze leerlingen hoger scoren op doorstroom naar het tweede jaar dan leerlingen van andere middelbare scholen uit de omgeving. Onze leerlingen doen het op de universiteit bovengemiddeld. Daar wordt immers veel verwacht op het gebied van eigen initiatief op het gebied van zelfsturing. Hoe dat kan? Leerlingen geven vaak aan dat dit komt door ons domeinonderwijs, waardoor zij goed voorbereid zijn op zelfstandig werken en het maken van gerichte keuzes.

In het schooljaar 2024-2025 waren de resultaten als volgt:

  • vwo 95,3%
  • havo 90,3%
  • mavo 90,2%
  • kader 94,7%

De resultaten van het Montaigne Lyceum zijn te vinden op Scholen op de kaart.

Domeinonderwijs

Naast de ‘gewone’ klaslokalen maken we gebruik van leerdomeinen, die heel geschikt zijn voor onderwijs op maat, zelfstandig werken en samenwerken. Dit maakt ons onderwijs dynamisch, doordat leerlingen vaklessen volgen en individueel of samen werken aan opdrachten. Hoe dat er in de praktijk uitziet? Kijk hier voor een rondleiding in een leerdomein. Voor de vakken biologie, natuurkunde, scheikunde en natuur, leven en technologie (NLT) maken we gebruik van ons uitgebreide en goed uitgeruste laboratorium. De kunstvakken worden gegeven in onze ruime en lichte ateliers. Een atelier is ingericht voor tekenen en schilderen, het andere voor overige vormen van beeldende kunst: houtbewerking, beeldhouwen etc.

1
2
3
4
5
1

Zelfstandig werken

2

Extra instructie door een vakdocent

3

Leren van en met elkaar

4

Je locker staat in je eigen leerdomein

5

Het leerdomein is een jaar lang de plek van jouw klas op het Montaigne

Wat is een leerdomein?

Een leerdomein is een functionele ruimte; het is de thuisbasis van leerlingen van verschillende leerjaren. Tijdens een schooldag gaan leerlingen vanuit hun leerdomein naar andere ruimtes in de school, zoals leslokalen, het lab of de gymzaal. Ze gaan tussendoor steeds terug naar hun leerdomein; voor het uitvoeren van praktische opdrachten, om de groep te ontmoeten of om zelfstandig te werken onder begeleiding van de docent.

Rondje Montaigne: ons vlog over ons domeinonderwijs

Veilig en vertrouwd

Door het werken in leerdomeinen creëren we hechte lesgroepen met een vast team van docenten. De leerlingen voelen zich hier veilig en op hun gemak. De hele onderbouwperiode blijven de leerlingen bij elkaar in één domein. In de bovenbouw komen ze in een nieuw domein, deze overgang begeleiden we zorgvuldig.

Zelfstandigheid en eigenaarschap

Veel leerlingen zijn bekend met het werken met weektaken. Het Montaigne zet in de brugklas daarin een volgende stap door met studiewijzers te werken. Onze manier van werken is dus vaak al bekend bij de leerlingen, zo ontwikkelen ze geleidelijk meer verantwoordelijkheid en leren ze om te gaan met zelfstandigheid en eigenaarschap.

Afwisselend programma

Deze vorm van onderwijs zorgt voor een afwisselend programma. Leerlingen wisselen verschillende werkvormen af, soms in opdracht van de docent, soms naar eigen keuze. Zo volgen ze niet alleen, maar leren ze zichzelf te sturen. Juist die balans tussen lessen volgen en zelfstandig werken maakt het Montaigne Lyceum zo bijzonder.

Opleidingsschool NOD

Het Montaigne Lyceum maakt deel uit van een netwerk met vier lerarenopleidingen, namelijk de TU Delft, de Universiteit Leiden, Hogeschool Utrecht en Hogeschool Rotterdam en zeven scholen voor voortgezet onderwijs in de regio. Dit Netwerk Opleiden Docenten (NOD) Haaglanden heeft als doel om samen nieuwe docenten op te leiden.

Leerlingen zijn gebaat bij goede leraren. En leraren in spe zijn gebaat bij goede opleiders en begeleiders. Daarom investeren we binnen NOD Haaglanden in goed opgeleide professionals binnen de scholen en lerarenopleidingen: werkplekbegeleiders, schoolopleiders en instituutsopleiders. De samenwerking tussen onze scholen en lerarenopleidingen is op alle fronten gelijkwaardig: samen opleiden, professionaliseren, begeleiden én beoordelen.. Zo dragen we als school bij aan goede toekomstige docenten. Dat is belangrijk, zeker in deze tijd.

Meer informatie vindt u op de website van NOD Haaglanden.

Kennisnet Diversiteit

Samen met onze Opleidingsschool en de Universiteit Leiden doen wij praktijkonderzoek, een voorbeeld daarvan is ‘Omgaan met diversiteit op school’. Op de website van de Kenniswerkplaats Diversiteit vindt u meer informatie, het bekijken zeker waard.

  • Gymnasium
  • Atheneum
  • Havo
  • Mavo
  • Kader
  • M-specials
  • Decanaat

Snel naar

  • Aanmelden
  • Zij-instroom
Gymnasium, Atheneum, Havo, Mavo, Kader (klas 3 en 4)
  • Facebook
  • Instagram
  • Mail
Scroll naar bovenzijde

Social Chat is free, download and try it now here!